Basınç, bir alana bir kuvvet uygulandığında oluşur. Bu demek olur ki, basıncı, kuvveti arttırarak veya alanı azaltarak arttırabiliriz. Kuvveti, aynı zamanda, ağırlık ölçüsü olarakta düşünürüz (yer çekimi sabit kabul edildiği için bu aslında doğrudur). Örnek olarak, 1kg ağırlığın yerçekimi etkisiyle 1cm x 1cm’ lik alana uyguladığı basınc 1kg/cm2 ‘dır. Eğer aynı 1kg ağırlık aynı alanın yarısı kadar bir alana etki ediyor olsaydı, oluşan basınç 2kg/cm2 olurdu. Bu yaklaşık, ortalama bir araba lastiğindeki 30psi ‘lık basınca eşdeğerdir.
Basıncı, aynı zamanda hava durumu olarak ta tecrübe ederiz (atmosferik basınç). Bu, atmosferin bedenimize uyguladığı basınç olarak adlandırılabilir. Atmosferik basınç değiştikçe, hava durumu da değişir. Yüksek basınç genelde açık güneşli hava meydana getirirken düşük basınç bulutlu hava anlamına gelir.
Eğer araç lastikleri içerisinde basınca geri dönersek, lastik yüzeyine iki tip basınç etki ettiğini görürüz. Lastik yüzeyi dışına etki eden atmosfer basıncı ve lastiği şişirirken ölçü aletinde okuduğumuz basınç.
Basıncı, aynı zamanda hava durumu olarak ta tecrübe ederiz (atmosferik basınç). Bu, atmosferin bedenimize uyguladığı basınç olarak adlandırılabilir. Atmosferik basınç değiştikçe, hava durumu da değişir. Yüksek basınç genelde açık güneşli hava meydana getirirken düşük basınç bulutlu hava anlamına gelir.
Eğer araç lastikleri içerisinde basınca geri dönersek, lastik yüzeyine iki tip basınç etki ettiğini görürüz. Lastik yüzeyi dışına etki eden atmosfer basıncı ve lastiği şişirirken ölçü aletinde okuduğumuz basınç.
Basınç ölçüm çeşitleri nelerdir?
Yukarıdaki örneği göz önünde bulundurarak, 3 tipte basınç ölçümünü değerlendirebiliriz.
a) Gösterge basıncı – (lastikteki basınç) veya (mutlak basınç ile atmosfer basıncı arasındaki fark)
b) Mutlak basınç – (atmosfer basıncı ile lastik basıncının birleşimi)
c) Fark basıncı – (herhangi iki ölçülmüş basınç değeri arasındaki fark)
Bu basınç tiplerinin hepsi birbirleriyle ilişkilidir.